A kutatás célja
A kisiskolások integrált természettudományos tanítási és tanulási folyamatra vonatkozó nemzetközi és hazai kutatások figyelembevételével kutatásunkban a következő területekre koncentrálunk: 1) a gyermekek természettudományos gondolkodásának és érdeklődésének szerepe a természettudományos megismerésben; 2) a gyermekek emócióinak és motivációjának fejlesztése a természettudományok iránt; 3) a gyermekek nyelvi fejlettségi szintjének figyelembevétele és összhangba hozása a természettudományos fogalmak és jelenségek szavakkal történő kifejezése során; 4) a természettudományos diszciplínák integrált jellegű oktatása; 9) a környezeti nevelés természettudományos neveléssel történő támogatása.
Programunk célja elsősorban az ezen irányokat lefedő, a projekt teljes négy éve alatt folyó kutatásokból áll, melyek kiterjednek:
1) a hazai általános iskola 1-4. évfolyamán tanuló kisdiákok természettudományos fogalmi tudásának, integrált szemléletének;
2) természettudományos tanulás iránti motivációjának, érdeklődésének, attitűdjének, diszkrét emóciójának, tantárgyi énképének;
3) a természettudományos problémamegoldás stratégiai elemeinek adott életkorban megfigyelhető szerkezetének;
4) a természettudományos szövegek értő olvasásának, a természettudományos szaknyelv használatának jellemzői az adott életkorban;
5) a természettudományos tanulással összefüggő matematikai képességeknek;
6) az integrált természettudományos oktatás kisiskolások környezeti attitűdjére gyakorolt hatásának;
7) a természettudományos műveltséget befolyásoló háttértényezőknek, elsősorban az iskolai környezetnek;
8) az alkalmazott fejlesztőprogram hatásának a vizsgálatára.
A kutatási projekt másik célja az integrált természettudományos műveltséget fejlesztő program, amit az általános iskola 3-4. osztályában kívánunk megvalósítani azután, hogy az 1. és 2. évfolyamon a természettudományok iránti érzékenyítő programot hajtunk végre. A fejlesztés a projektben résztvevő kutatók és általános iskolai pedagógusok együttműködése révén valósul meg.