A kutatásról - MTA-DE Korai Természettudomány-tanulás Kutatócsoport

A kutatás célja

A kisiskolások integrált természettudományos tanítási és tanulási folyamatra vonatkozó nemzetközi és hazai kutatások figyelembevételével kutatásunkban a következő területekre koncentrálunk: 1) a gyermekek természettudományos gondolkodásának és érdeklődésének szerepe a természettudományos megismerésben; 2) a gyermekek emócióinak és motivációjának fejlesztése a természettudományok iránt; 3) a gyermekek nyelvi fejlettségi szintjének figyelembevétele és összhangba hozása a természettudományos fogalmak és jelenségek szavakkal történő kifejezése során; 4) a természettudományos diszciplínák integrált jellegű oktatása; 9) a környezeti nevelés természettudományos neveléssel történő támogatása.


Programunk célja elsősorban az ezen irányokat lefedő, a projekt teljes négy éve alatt folyó kutatásokból áll, melyek kiterjednek:

1) a hazai általános iskola 1-4. évfolyamán tanuló kisdiákok természettudományos fogalmi tudásának, integrált szemléletének;

2) természettudományos tanulás iránti motivációjának, érdeklődésének, attitűdjének, diszkrét emóciójának, tantárgyi énképének;

3) a természettudományos problémamegoldás stratégiai elemeinek adott életkorban  megfigyelhető szerkezetének;

4) a természettudományos szövegek értő olvasásának, a természettudományos szaknyelv használatának jellemzői az adott életkorban;

5) a természettudományos tanulással összefüggő matematikai képességeknek;

6) az integrált természettudományos oktatás kisiskolások környezeti attitűdjére gyakorolt hatásának;

7) a természettudományos műveltséget befolyásoló háttértényezőknek, elsősorban az iskolai környezetnek;

8) az alkalmazott fejlesztőprogram hatásának a vizsgálatára.


A kutatási projekt másik célja az integrált természettudományos műveltséget fejlesztő program, amit az általános iskola 3-4. osztályában kívánunk megvalósítani azután, hogy az 1.  és 2. évfolyamon a természettudományok iránti érzékenyítő programot hajtunk végre. A fejlesztés a projektben résztvevő kutatók és általános iskolai pedagógusok együttműködése révén valósul meg.

Legutóbbi frissítés: 2024. 09. 16. 07:58